Skip to main content

Veiligheid van de toekomst

De nieuwe industriestandaard

Superieure veiligheid

De nieuwe generatie XF, XG en XG+ bieden uitstekende veiligheid voor chauffeurs, bijrijders en andere weggebruikers. Grote ruiten, lage raamlijnen en zichtbaarheidsfuncties zoals een extra ruit in de zijwand helpen allemaal om een nieuwe norm te stellen voor direct zicht zonder spiegel of camera. En met een robuuste cabineconstructie, toonaangevende ergonomie en slimme functies om het rijden veiliger te maken, zijn onze nieuwe generatie DAF trucks toonaangevend op het gebied van veiligheid.

Optimaal zicht

Slimme Human Machine Interface

Het centrale 12-inch scherm, met een premium uitstraling, geeft een schat aan informatie weer. Twee selecteerbare thema’s, vier detailniveaus en persoonlijke instellingen worden allemaal bediend vanaf het stuurwiel.

Als het gaat om Human Machine Interface is de filosofie van DAF ‘Handen aan het stuur, ogen op de weg’. Daarom worden de belangrijkste rijfuncties van de nieuwe generatie DAF bediend via de hendels aan het stuur of de stuurkolom. Van directe rijfuncties en het menu van het digitale display tot de TraXon versnellingsbak, de audio en de telefoon, alles is logisch geplaatst onder handbereik van de chauffeur. Secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars op een ergonomisch vormgegeven dashboard, omdat schakelaars veiliger zijn dan de opties in touchscreenmenu’s.

Robuuste cabine die niets aan het toeval overlaat

Met de nieuwe generatie trucks introduceert DAF de nieuwste technologie op het gebied van cabinesterkte met een robuuste cabineconstructie die aan alle kanten beschermt tegen botsingen.

  • De truck is voorzien van energie-absorberende botsveiligheidskokers in het schutbord.
  • De achterste kreukelzones zijn volledig in de achterzijde van de cabine geïntegreerd als bescherming tegen bewegende lading.
  • Een geprogrammeerde stuurwielbeweging vermindert de impact op de chauffeur.
  • Het dashboard bevat botsveiligheidszones om de knieën van de chauffeur te beschermen.

Programmed Cab Displacement System

De nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+ trucks zijn uitgerust met ons gepatenteerde Programmed Cab Displacement System (ProCADis). ProCADis maakt een cabineverplaatsing van 40 cm op het chassis mogelijk tijdens een ongeval, om te voorkomen dat de cabine losraakt van het chassis. Op deze manier wordt de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden de maximale overlevingsruimte.

Bestuurderscomfort

Van de aandrijflijn tot de ophanging en van het cabine-interieur tot de stoelen en bedden, we hebben elke gelegenheid aangegrepen om superieur chauffeurscomfort te bieden.
Het resultaat is het soepelste rijgedrag op de markt, in combinatie met de beste omgeving om te rijden, te ontspannen en te slapen.

Meer info
Efficiëntie van de toekomst

Toonaangevende aerodynamica. Nieuwe, zeer efficiënte aandrijflijnen. Verder verbeterde systemen die de chauffeur ondersteunen. Lage voertuiggewichten. Samen dragen deze verbeteringen bij aan een ongekende brandstofbesparing tot wel 10%.

Meer info