Grote voordelen voor klanten, opbouwers en dealers
Vanuit de DAF Transport Efficiency filosofie vergroot DAF Trucks de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens verder. Hiertoe breidt de Nederlandse vrachtwagenfabrikant zijn revolutionaire Plug & Play programma uit, verhoogt het de laadvermogens met tot wel 160 kilogram en biedt het nieuwe opties voor de gatenpatronen van de chassisbalken.
DAF Trucks vergroot opnieuw de opbouwvriendelijkheid van zijn uitgebreide serie Nieuwe Generatie DAF voertuigen voor specifieke toepassingen.
DAF introduceerde vorig jaar het Plug & Play-programma, tegelijk met de introductie van de volledige serie dubbel aangedreven trekkers en bakwagens voor off-road en on-road toepassingen. Het Plug & Play-programma werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met 25 toonaangevende Europese carrosseriebouwers om het specificeren, bestellen en opbouwen van bakwagens te optimaliseren.
First-time-right
Het programma maakt het voor transporteur, opbouwer en dealer mogelijk om samen eenvoudig vooraf gespecificeerde en op maat gemaakte plug-and-play opbouwmogelijkheden te selecteren in het ordersysteem van DAF.
Het achterliggende idee is dat het ‘huwelijk’ van een opbouw met het DAF-chassis zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Na het monteren van een opbouw op het chassis (op de af-fabriek gemonteerde carrosseriebevestigingsmodules) worden de connectoren aangesloten en is de opbouw meteen klaar voor gebruik. Om dit mogelijk te maken, kunnen DAF-bakwagenchassis volledig voorbereid de fabriek verlaten. Dat maakt snelle montage en een hoogwaardige en foutloze first-time-right integratie van de opbouw en het voertuig mogelijk.
Plug & Play voor iedereen
DAF breidt nu zijn unieke DAF Plug & Play-programma uit met een serie universele af-fabriek voorbereidingen voor alle andere dan de 25 opbouwers waarmee al een samenwerking is. Deze universele plug & play opties zijn beschikbaar voor de montage van 5 specifieke opbouwen: haakarmen, kranen, kippers, mixers en skiploaders.
Cornelis van der Lee, Director Rigid and Vocational Trucks bij DAF Trucks, daarover: “Deze typen opbouwen zijn goed voor ongeveer 90% van de markt. Nu kunnen klanten en dealers samen met vrijwel elke opbouwer aangeven welke universele af-fabriek voorbereidingen er nodig zijn voor een ultrasnelle montage van de opbouw. Niet alleen het chassis kan worden geprepareerd, DAF zorgt ook voor de juiste plaatsing van de connectoren. Hierdoor zullen het informatiedisplay op het dashboard (‘DIP’) en de schakelaars in de cabine meteen communiceren met de opbouw. Dat zorgt voor een sterk verminderde doorlooptijd bij de opbouwer. Hierdoor kunnen nieuw bestelde Nieuwe Generatie DAF-bakwagens veel eerder worden ingezet. DAF loopt voorop in de opbouwvriendelijkheid.”
Duidelijke gewichtsreductie
Het eigengewicht van DAF-bakwagens is al toonaangevend laag. Dat gewicht wordt nu nog verder naar beneden gebracht door een nieuw ontworpen, volledig aluminium onderrijbeveiliging aan de achterzijde: de Rear Underrun Protection. Ondanks dat deze zogeheten RUP liefst 28 kilogram lichter is, is hij robuuster dan zijn stalen voorganger.
Wie een Nieuwe Generatie DAF bakwagen samenstelt, kan er verder voor kiezen om de stijfheid van de chassisbalken van het truckchassis te combineren met de stijfheid van het subframe van de opbouw. Dat maakt extra chassisversterkingen overbodig. Dit resulteert in een gewichtsbesparing van tot wel 135 kilogram. Hierdoor nemen de laadvermogens nog verder toe, zonder concessies te doen aan de stijfheid en de levensduur van het chassis.
Nieuw gatenpatroon
DAF-chassis worden sinds jaar en dag geleverd met een 60 millimeter gatenpatroon. Om te kunnen voldoen aan de specifieke eisen van opbouwers, is ook een gatenpatroon van 50 millimeter beschikbaar, en wel over de volledige lengte van het chassis. Bovendien kan de positionering van het gatenpatroon als geheel worden aangepast aan de wensen van de carrosseriebouwer – ook als dit helemaal tot aan de achterzijde moet doorlopen.
Elke DAF is opbouwvriendelijk
Flexibiliteit zit in het DNA van elke DAF. Zo kunnen zowel componenten als de EAS (Engine Aftertreatment System) op verschillende plaatsen aan het chassis worden geplaatst, wat voor de vervoerder of de opbouwer het meest ideaal is. Laatstgenoemde kan bovendien aangeven welke van de beschikbare DAF Body Attachment Modules (BAM) af-fabriek gemonteerd moeten worden – en op welke exacte locatie. Hierdoor kan een opbouw snel en efficiënt worden gemonteerd op het altijd volledig vlakke chassis. Dit bespaart kosten en garandeert een snelle ingebruikname.
Verder zijn ook talloze opties beschikbaar voor het bedienen van de opbouw vanuit de cabine – en vice versa. Aansluitingen zijn zowel analoog mogelijk als via een speciaal voor de opbouwer bedoelde CAN-bus. Daardoor kunnen alle signalen en waarschuwingen duidelijk worden weergegeven op het digitale informatiedisplay. Hiertoe zijn liefst 51 pictogrammen en 31 waarschuwingsteksten (in groen, geel en rood) beschikbaar, die kunnen worden vergezeld van verschillende aandachts- of waarschuwingsgeluiden.
Bovendien is voor het bedienen van opbouwen een volledige serie programmeerbare MUX-schakelaars beschikbaar. Deze los verkrijgbare schakelaars kunnen worden gepositioneerd en gegroepeerd naar de voorkeur van de bestuurder. Dit draagt bij aan het ongeëvenaarde bedieningsgemak van de Nieuwe Generatie DAF-trucks.
De juiste PTO voor elke toepassing
Opbouwen hebben vaak een power take-off nodig. DAF biedt de keuze uit maar liefst 68 PTO-opties, van op 11- en 1-uur gepositioneerde koppelingsonafhankelijke motor-PTO’s tot koppelingsafhankelijke versnellingsbak power take-offs. Al deze PTO’s zijn beschikbaar met een pomp- of flensaansluiting. Verder biedt DAF nu de mogelijkheid om op hetzelfde moment tot drie power take-offs onafhankelijk van elkaar te bedienen.
Lagere TCO, hogere kwaliteit
Voor de hoogste betrouwbaarheid en kwaliteit van het volledige voertuig – inclusief de opbouw – en de snelst mogelijke inzetbaarheid, blijft DAF Trucks zich inzetten om de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens verder te verhogen. Samen met de verder toegenomen laadvermogens, zorgt dit alles ervoor dat de ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) van elke Nieuwe Generatie DAF-bakwagen ongeëvenaard is.