Zemst, 10 mei 2021 – Transport Van Praet investeerde onlangs in zes nieuwe DAF XF 480 en twaalf nieuwe trailers. Het bedrijf uit Zemst wil met deze nieuwe voertuigen een passend antwoord bieden aan de vaccinproducenten, die momenteel nood hebben aan betrouwbaar en veilig transport. De nieuwe DAF XF 480 trekkers werden geleverd door Aerts Trucks uit Bornem.
Transport Van Praet, dat in 2000 werd opgericht, groeide in de afgelopen twee decennia aanvankelijk uit tot een vaste waarde in expresslogistiek en airfreight, maar legt zich sinds enige tijd toe op vier vakgebieden waarin het bedrijf het verschil wil maken. Het gaat om farmavervoer van vrachtwagen tot bestelwagen, om het voortgezet luchtvrachtvervoer over de weg, om alles wat met secured logistics te maken heeft en om het aan de ‘boomende’ internetbusiness gerelateerde expressvervoer. “Dat wij ons toespitsen op airfreight-gebonden vervoer heeft uiteraard te maken met onze ligging vlakbij Brucargo en die specialisatie zorgde er op zijn beurt dan weer voor dat we merkten dat er heel veel farmaceutische producten en diefstalgevoelige goederen vervoerd worden, die nood hebben aan een adequate omkadering”, stelt Nils Van Praet, die verantwoordelijk is voor de planning bij Transport Van Praet.
2020 goed doorstaan
De keuze voor vier specifieke specialiteiten legt Transport Van Praet overigens geen windeieren, want samen met de bijkomende shipments inzake vaccins zorgde deze heroriëntatie ervoor dat het bedrijf in het toch moeilijke jaar 2020 nog groei kon laten optekenen. “Bovendien investeerden wij vorig jaar in een nieuw pand in Vilvoorde. Dat weerhield ons er echter toch niet van om bijkomend eveneens te investeren in TAPA-trailers. Aangezien wij voor alle vaccinproducenten werken, wisten we vorig jaar al dat er een moment zou komen waarop we klaar moesten staan om de maatschappij opnieuw op weg naar de vrijheid te helpen”, vervolgt Nils Van Praet. Dankzij die investering in twaalf van die tegen ladingsdiefstal beveiligde opleggers en zes nieuwe DAF XF 480 trucks is Van Praet nu helemaal klaar voor de taken die het bedrijf de volgende maanden wachten. “Het vervoer van vaccins is op dit moment een erg kleine markt, waarin slechts drie Belgische vervoerders aanwezig zijn, maar het was erg belangrijk om deze trein niet aan ons voorbij te laten gaan. Indien er niet voldoende transportaanbod zou zijn, zouden onze klanten over de grens gaan shoppen, waar er wel voldoende knowhow is”, vult Nils Van Praet aan, die tegelijk benadrukt dat de pro-activiteit waarmee het familiebedrijf de zaken aanpakte hen wel toeliet hun chauffeurs zich te laten inrijden in een toch wel specifieke sector.
Het perfecte podium
Voor Transport Van Praet vormen de vaccinleveringen overigens het perfecte podium. “De achterliggende reden waarom wij deze investeringen deden, is dat we de sector willen tonen dat wij dit soort opdrachten ook perfect in onze mars hebben. Tot op heden zijn wij voor de farmaceutische wereld vooral de specialist van de transporten die echt niet fout mogen lopen. Voor de grote transportlijnen kijkt men vooralsnog naar de grotere spelers. Corona en zijn vaccin vormen voor ons een ideale benchmark, die ons ook echt in contact brengt met de beslissingsnemers in die ondernemingen. Iets wat in normale omstandigheden nooit was gebeurd”, geeft Nils Van Praet aan. 2021 moet voor hem in die optiek dan ook het jaar van de bevestiging worden en een opstapje naar nog bijkomende business.
Kort op de bal
De investering in zes nieuwe DAF XF 480 trekkers past helemaal in dit plaatje. “DAF levert een heel goed product, zeker als het aankomt op TCO. Het belangrijkste voordeel is voor ons echter dat we op Aerts Trucks kunnen rekenen. Zij zijn kampioenen in het kort op de bal spelen. Dankzij die flexibiliteit kunnen zij zeer snel leveren, zoals zij nu ook weer bewezen met zes stockwagens. De kleine compromissen die we hiervoor moesten sluiten, wegen absoluut niet op tegen het feit dat we twee weken na onze bestelling de trucks al konden inzetten”, aldus nog Nils Van Praet. Het is dan ook geen toeval dat DAF momenteel goed is voor 70% van de in totaal 38 trekkers uit de vloot van Van Praet, die verder ook nog 129 opleggers en 52 subcontracters omvat. “Wij kiezen bij onze voertuigen steeds bewust voor een onderhoudscontract en bandenmanagementcontracten. Wij zijn transportarchitecten en geen vlootbeheerders of garagisten. De investeringen die we daarin zouden moeten doen, steken wij liever in telematica voor onze trailers, waardoor we bijvoorbeeld bandendruk en remmenslijtage van op afstand kunnen opvolgen. Enkel zo kunnen we onze klanten tijdige en veilige leveringen garanderen”, besluit Nils Van Praet.