Skip to main content

DAF’s nieuwe generatie trucks voor het lange afstand transport is bekroond met de titel ‘International Truck of the Year 2022’. “De XF, XG en XG⁺ zijn de nieuwe norm op het vlak van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort”, stelt de jury na een serie uitvoerige testen. De prestigieuze onderscheiding werd op uitgereikt op de truck en transport beurs Solutrans, in het Franse Lyon. DAF ontving bovendien de ‘2022 Truck Innovation Award’ voor de XF Innovation Truck met een interne verbrandingsmotor op waterstof.

De titel International Truck of the Year (IToY) wordt de jaarlijkse uitgereikt aan een truck die het afgelopen jaar is geïntroduceerd en die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de efficiëntie van het wegvervoer. De jury gebruikt daarbij een uitgebreide reeks criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijeigenschappen, brandstofverbruik, ecologische ‘footprint’ en de Total Cost of Ownership (TCO).

De eerste in de industrie
“DAF is de eerste truckfabrikant die een geheel nieuwe generatie trucks introduceert die is ontwikkeld met de nieuwe Europese ‘Masses & Dimensions’ regelgeving voor trucks in het achterhoofd”, aldus Gianenrico Griffini, voorzitter van de jury ‘International Truck of the Year’. “Het resultaat is een serie zeer aantrekkelijke en zeer aerodynamische trucks met een toonaangevende efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. De nieuwe XF, XG en XG⁺ bieden uitstekend direct zicht dankzij een grote, gebogen voorruit, zijruiten met lage raamlijnen en een ‘Kerb View Window’. Deze functies – samen met het DAF Digital Vision System dat de traditionele zijspiegels vervangt en de nieuwe DAF Corner View-camera – bieden zicht rondom en beschermen zo kwetsbare weggebruikers”.

Een echte teamprestatie
De prestigieuze ‘International Truck of the Year 2022’ award werd uitgereikt aan Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. Hij droeg de prijs op aan alle ruim 12.000 DAF-medewerkers wereldwijd. “Het winnen van deze award is een echte teamprestatie! Het ontwikkelen van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ was het grootste innovatieproject in de meer dan 90-jarige geschiedenis van ons bedrijf. De trucks zijn het resultaat van aandachtig luisteren naar de wensen van onze klanten en chauffeurs, onze heldere visie op de toekomst van duurzame en groene transportoplossingen én onze ambitie om altijd een stap verder gaan bij het leveren van ultieme transportoplossingen. We zijn inderdaad de eerste vrachtwagenfabrikant die volledig gebruik maakt van de nieuwe Europese regelgeving met betrekking op gewichten en afmetingen voor trucks. Dat levert onze klanten unieke voordelen op. Het is goed om de eerste te zijn, het is nog beter om uniek te zijn.”
IToY-juryvoorzitter Gianenrico Griffini vatte de jurystemming samen: “Met de introductie van de nieuwe generatie trucks heeft DAF een hightech voertuigprogramma voor het zware segment geïntroduceerd dat een nieuwe maatstaf zet in de industrie. Bovendien is het toekomstgericht, omdat het gebruik maakt van een breed inzetbaar en zeer energiezuinig platform voor nieuwe generaties alternatieve energiedragers en aandrijflijnen.”

Truck Innovation Award 2022
Een mooi voorbeeld daarvan is de nieuwe XF met waterstof verbrandingsmotortechnologie die DAF in ontwikkeling heeft. Deze maakte tijdens een demonstratie in oktober zoveel indruk op de jury van de International Truck of the Year dat de DAF XF H2 Innovation Truck werd bekroond met de ‘Truck Innovation Award 2022’.
“Deze specifieke onderscheiding onderstreept onze filosofie dat we een complete reeks technologieën moeten onderzoeken willen we de CO2-uitstoot in het transport en de mobiliteit in het komende decennium kunnen terugdringen”, aldus Ron Borsboom, executive director productontwikkeling bij DAF. “Waterstoftechnologie kan een zeer interessante optie worden voor de toekomst, naast batterij-elektrische oplossingen die we vandaag al aanbieden en hybride vrachtwagens die we in ontwikkeling hebben. De onderscheiding ‘Truck Innovation Award 2022’ toont ook aan dat er nog een veelbelovende toekomst is voor de verbrandingsmotor (ICE), waarvoor nieuwe generaties CO2-neutrale brandstoffen in het verschiet liggen. Het is belangrijk om te begrijpen dat het stoppen van het gebruik van fossiele brandstoffen niet automatisch mag leiden tot een verbod op verbrandingsmotoren, zeker niet in het zware transport over lange afstanden.”

Ron Borsboom voegde daaraan toe: “Een ICE op waterstof heeft als groot voordeel dat in veel gebieden gebruik kan worden gemaakt van het bestaande distributienetwerk van tankstations. En laten we vooral ook veel waarde hechten aan het feit dat we in Europa heel veel kennis van interne verbrandingsmotoren hebben en dat we ook de mogelijkheden hebben die motoren te kunnen bouwen.”
De jury van International Truck of the Year bestaat uit 24 vooraanstaande journalisten die de belangrijkste internationale mediatitels voor trucks en transport vertegenwoordigen.