Skip to main content

DAF Trucks – 90 jaar innovatieve transportoplossingen

maart 2018 – Op 1 april 1928 begon de Nederlander Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven. Uit dit bescheiden begin ontwikkelde DAF zich tot een toonaangevende, wereldwijd opererende truckfabrikant die zich toelegt op innovatie, kwaliteit en transportefficiency.

1928 – 2018

De bijzonder getalenteerde Hub van Doorne opende zijn kleine werkplaats in de hoek van de lokale bierbrouwerij Coolen in Eindhoven. De eerste opdrachten bestonden uit las- en smeedwerk voor de stad Eindhoven en voor lokale bedrijven zoals lampen- en radiofabrikant Philips. De crisis in de jaren 30 inspireerde Hub van Doorne en zijn broer Wim om hun dienstenpakket uit te breiden. De werkplaats groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. De bedrijfsnaam werd gewijzigd naar Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, afgekort DAF.
De aanhangers en trailers die de kleine fabriek verlieten, onderscheidden zich dankzij het gelaste chassis door hun hoge laadvermogens. De lastechniek die werd toepast om deze trailers te maken, was in die tijd een unieke innovatie die zorgde voor een aanzienlijke gewichtsbesparing.  Een andere unieke uitvinding was de DAF-containertrailer die werd ontwikkeld voor het snel laden en lossen van spoorwegcontainers en in 1936 zijn debuut beleefde. Dit zeer vroege voorbeeld van intermodaal transport maakte van DAF een van de eerste leveranciers van containertrailers ter wereld.

Een nieuw truckbedrijf was geboren
In 1949 werd de eerste DAF truck in productie genomen en veranderde de bedrijfsnaam in Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Een jaar later werd een speciale truckfabriek gebouwd en werd begonnen met de productie van truckchassis van drie, vijf en zes ton. De onderneming zoals we die vandaag kennen, begon vorm te krijgen.

Toonaangevend op het gebied van motorontwikkeling 
In de beginperiode gebruikte DAF benzine- en dieselmotoren van Hercules en Perkins. In 1957 begon het bedrijf uit Eindhoven echter met het ontwerp en de productie van de eerste eigen motoren. Twee jaar later werd de DD575-dieselmotor verbeterd door er een turbocompressor aan toe te voegen – een baanbrekende prestatie. DAF introduceerde in 1973 als eerste de turbo intercooler. Die technologie werd in eerste instantie ontwikkeld om te voldoen aan de vraag naar hogere motorvermogens en een lager brandstofverbruik, maar bleek ook onmisbaar bij het realiseren van schonere uitlaatgassen. In de jaren 80 introduceerde DAF ATi: Advanced Turbo Intercooling. ATi zorgde voor nóg meer vermogen en een nóg hogere efficiëntie door een verdere verfijning van de inspuittechnologie en een geoptimaliseerde vorm van de verbrandingskamer.

In 2005 presenteerde DAF haar eerste PACCAR MX-motor; inmiddels dé motor die gemonteerd wordt in (bijna) alle DAF trucks in het zware segment en in meer dan 40% van de Kenworth- en Peterbilt-trucks. De nieuwste generatie uiterst efficiënte down speeding MX-13- en MX-11-motoren maken deel uit van intelligente aandrijflijnen met efficiënte achterassen. Hierdoor is een hoog koppel beschikbaar bij indrukwekkend lage toerentallen. Een combinatie zie zorgt voor zowel ongeëvenaarde brandstofefficiëntie als het hoogste chauffeurscomfort. Samen met geavanceerde software algoritmen, uitstekende aerodynamica en een nieuw compact nabehandelingssysteem, zorgen deze DAF innovaties voor 7% meer brandstofefficiëntie: de grootste stijging in brandstofefficiëntie in de geschiedenis van het bedrijf.

Cabine stelt de nieuwe maatstaf
De eerste DAF-trucks verlieten eind jaren 40 en begin jaren 50 de fabriek als niet meer dan alleen een chassis met vóór de motor de kenmerkende grille met zeven verchroomde balken én een tijdelijke houten stoel. De DAF-chassis werden naar opbouwers gereden voor de montage van een op bestelling gemaakte, lokaal gefabriceerde cabine. In 1951 introduceerde DAF haar eigen cabine, met ronde hoeken en een schuin geplaatste grille voor betere aerodynamica. Het chauffeurscomfort werd verhoogd door de introductie van een geveerde stoel.

In de jaren 60 verbeterde DAF het chauffeurscomfort nog verder met de eerste cabine die was ontworpen voor internationaal transport. De DAF 2600 had twee bedden en ramen aan alle kanten voor een ruimtelijk gevoel en een optimaal zicht op de weg. De rem- en stuurbekrachtiging maakten de veeleisende taak van de chauffeur eenvoudiger. De 2600 wordt nu beschouwd als de eerste internationale transporttruck. In 1968 was DAF een van de eerste truckfabrikanten die een kantelmechanisme voor de cabine introduceerde, wat het onderhoud aanzienlijk vergemakkelijkte.

Met de introductie van het Space Cab-concept in 1988 versterkte DAF haar leiderspositie als truckfabrikant door zich zowel op de bedrijfskosten als op de chauffeur te focussen. Met het opmerkelijke Space Cab-concept stelde DAF opnieuw de norm voor de grootte en comfort van de cabine voor internationaal transport. Samen met de nog grotere Super SpaceCab, die in 1994 werd geïntroduceerd, blijven de cabines van DAF de benchmark als het gaat om chauffeurscomfort en ruimte.

DAF, een onderneming van PACCAR
In 1996 werd DAF onderdeel van PACCAR. Sindsdien heeft DAF het leiderschap op het gebied van wereldwijde toonaangevende technologieën verder uitgebouwd, mede dankzij belangrijke ontwikkelingen op het gebied van trucks, motoren en geavanceerde faciliteiten.

Uitstekende trucks op de markt
In 2001 en 2002 introduceerde DAF de nieuwe LF-, CF- en XF-serie, in 2005 het met de titel International Truck of the Year titel bekroonde XF105-model en in 2006 het Euro 4- en 5-programma. Een volledig range nieuwe, ultraschone Euro 6-modellen werd in 2013 in productie genomen. En in 2017 werden de nieuwe CF en XF uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2018’ vanwege hun toonaangevende transportefficiency en indrukwekkende brandstofbesparing van 7%. In 2017 werd de nieuwe LF in het Verenigd Koninkrijk ook bekroond met de titel ‘Commercial Fleet Truck of the Year’.

DAF’s toewijding aan kwaliteit heeft de onderneming vijf International Truck of the Year-awards opgeleverd, de hoogste onderscheiding in de truckindustrie:

  • 1988 – DAF 95
  • 1998 – DAF 95XF
  • 2002 – DAF LF
  • 2007 – XF105
  • 2018 – CF en XF

Technologieën voor de toekomst 
In 2015 begon DAF met platooning. De EcoTwin technologie zorgt ervoor dat achter elkaar rijdende trucks automatisch het voorste voertuig volgen. Dat zorgt voor een lager brandstofverbruik, lagere CO2-emissies en een betere doorstroming. Door het succes van EcoTwin werd DAF als exclusieve partner geselecteerd om in 2017 deel te nemen aan Engelse platooning-tests. DAF houdt zich bezig met toonaangevende Europese technologische-ontwikkelingsprojecten om uitgebreide ervaring te op te doen met alternatieve elektrische en hybride aandrijflijnen.

Kwaliteit van wereldniveau
DAF doet in de 21e eeuw wereldwijd zaken. De toonaangevende trucks worden geproduceerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië en DAF-producten worden verkocht door 1.100 onafhankelijke dealers op vijf continenten.
Met PACCAR Parts en PACCAR Financial biedt DAF toonaangevende ondersteunende diensten aan. Bovendien profiteren wagenparken van zowel de beste pechhulpservice van Europa, International Truck Service (ITS) als DAF Connect, het geavanceerde fleet management systeem  van DAF.

“DAF levert een complete reeks uitstekende trucks voor de laagste operationele kosten, de hoogste transportefficiency en het beste chauffeurscomfort”, aldus Preston Feight, president-directeur van DAF. “Dankzij het fantastische team van meer dan 10.000 toegewijde mensen die de kwaliteitstrucks-, motoren, -onderdelen en -diensten ontwerpen, produceren, verkopen en ondersteunen, bevindt DAF zich in een uitstekende positie om wereldwijd succesvol te blijven groeien.”

Aerts Trucks

Author Aerts Trucks

More posts by Aerts Trucks